۱۳۹۰ مرداد ۱۴, جمعه

دوران مشروطه

زمانی که اولین گروه ایرانیان برای تحصیل به خارج از کشور فرستاده شدند سنگ اول آشنائی با تفکر و تحول غرب بنا شد. با سفرهای شاهان قاجار و همراهان و تبادل سفرا و ترجمه متون و ... این آشنائی ها سرعت بیشتری گرفت . پس از اختلافات زیاد بین دربار و معتمدین مردم ؛ خواست عدالتخانه اولین خواسته عمومی مردم از حکومت بود . جدا از کارشکنیها و مخالفتهای شیخ فضل الله نوری آخوند وابسته به دربار و عامل عین الدوله که پس از فتح تهران و پیروزی مشروطه خاهان به دار مجازات آویخته شد نقش برخی از روحانیون در اعتصابات اولیه بازار قابل انکار است از جمله سید عبدالله بهبهانی که ارتباطات خوبی با سلف عین الدوله داشت و و منافع از دست داده بود. واقعیت این است که در تهییج عامه مردم که حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند این روحانیون بودند که میتوانستند نقش آفرینی کنند چه در مسائلی مانند قضیه تحریم تنباکو یا حتی قائله میدان توپخانه که با ترور امین السلطان پایان یافت . اما آنچه مشروطه خاهان را در قدرت قرار داد فتح تهران به دست مبارزان گیلان و اصفهان بود و البته به قدرت رسیدن مجاهدان در آذربایجان . ولی آنچه که مانع تحقق اهداف مشروطیت بود بیش از هر عاملی عدم آگاهی عموم مردم وسوء استفاده افراد و جریانها از این بی اطلاعی و علم کردن پرچمهائی چون مشروعه خواهی در مقابل مشروطه خواهی . همان چیزی که هنوز هم جامعه را از مشروط کردن حکومت دور کرده و حاکمان را در استبدادشان مقتدر.

۱۳۹۰ مرداد ۱۱, سه‌شنبه

فعالیت گروهی

خبر ورود مجلس و پلیس و حوزه علمیه و اطلاعات و ... به ماجرای آب بازی دسته جمعی یا اون خز بازی تو پارک یه بار دیگه نشون داد که سیستم قدرت فعلی از هر گونه کار گروهی واهمه داره ( البته این که ایدئولوژی اونها با شادی مردم هم مشکل داره جای بحث نداره وهمه میدونن ) . تا وقتی توی این فضای مجازی تو تنهائی خودمون نشستیم و بدترین فحشها رو به نظام و امام و پیغمبر و خدا میدیم کسی کارمون نداره ولی وقتی با چار نفر دیگه هماهنگ میشیم که حتی بریم پارک کل نظام به لرزه میفته . من معتقدم این انفعال اجتماعی حتی اگه با بیش فعالی مجازی و بدترین نوشتارها علیه همه چی همراه باشه مطلوب سیستم قدرت فعلیه . تصور کنید برادر بزرگ از پشت مونیتورینگ این فضاهای مجازی وقتی همه ما رو رصد کرده و میخاد بلند شه با لبخند میگه : راضیم ازتون .
کار اجتماعی بکنیم . سینمای گروهی ؛ قدم زدن گروهی ؛ شعر خونی ؛ داستان خونی ؛ خیابون گردی ؛ کافه گردی ؛ هر چیزی که دوست داریم ؛ اون کار رو گروهی و خارج از فضای مجازی انجام بدیم . خودمون رو محبوس این فضا نکنیم . انفعال اجتماعی منجر به مرگ اجتماع میشه .