۱۳۹۲ مهر ۱۷, چهارشنبه

دیپلماسی بدون ظرافت ظریف

در خصوص انکارها و تکذیبهای مطالب جلسه محرمانه وزیر امور خارجه در مجلس صحبتهای متضاد زیادی در فضای مجازی و حقیقی منتشر شده . جدا از اینکه بحث غیر شفاف بودن  فضای رسانه ای این روزها تبدیل به عامل تخریبی مهمتری از سانسور و فیلترینگ در خبررسانی این روزها شده باید گفت که اگر بدون تعصب  به  گفتار جناب ظریف دقت کنیم متوجه میشیم که ایشون برای توجیه مشکلات و رفتارهای اشتباه مسئولین و ... از گفتن وقایع خلاف واقع پروائی  نداره ( این که عده ای از علاقه مندان به ایشون با افتخار دروغ رو در کار ایشون به دیپلماسی و زرنگی و درایت نسبت میدن موضوع صحبت این نوشته نیست ) . در خصوص جلسه محرمانه با نمایندگان مجلس اون چیزی که از نقل قولها و گفته های خودشون به ذهن من میرسه اینه که ایشون در مجلس ابتدا قول میگیره که مطالب اون جلسه علنی نشه و بعد مطالبی رو اعلام میکنه که مورد نظر نمایندگان تند روی مجلس هست ولی بعد از این که مطالب سر از رسانه های جریانهای تند رو در میاره  مطلبی رو در فیسبوک خودش مینویسه  که عده ای از طرفدارانش به عنوان تکذیبیه مطالب تند رو ها تفسیر میکنن ولی میشه از اون نوشته اینطور تلقی کرد که  "حالا که حرف های محرمانه رو علنی کردید منم دیگه فقط بیانیه رسمی میدم و حرفهای مگو رو با شما در میون نمیذارم " . وبه نظر برخی از فعالان فضای مجازی اون نوشته تکذیب نقل قولهای تند روها از جلسه محرمانه نبوده .
 چنین رفتاری چه درست و چه غلط یک موضوع رو به ما یاد آوری میکنه و اون این که این دیپلمات ایرانی نمیتونه منبع موثقی برای خبرهای دیپلماسی ایران باشه . اگر فردا روزی مذاکره ای با غرب ؛ چه با پنج به اضافه یک و چه  کشورهای اروپا یا حتی آمریکا صورت بگیره اون چیزی که جناب ظریف به غربیها میگه با اون چیزی که به ما ایرانی ها میگه متفاوته و فاقد صداقته و برای اطلاع پیدا کردن از موضوع مذاکرات و نتایج گفتگوها باید بیشتر به مطالبی غیر از گفته های دیپلمات ایرانی توجه کرد .
پی نوشت : طبعا این نوشته برای مخاطبینی که صرفا گفته ها و رفتار جناب ظریف رو درست میدونن و به همه حرفای اون اعتماد کامل دارند نوشته نشده و فرض رو بر این گذاشته که مخاطبین به این باور رسیدند که جناب ظریف  بنا به هر دلیلی گاها مطالبی خلاف واقع رو بیان میکنند .