۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

اینجا هم

نگاه کلی به جوامع نمیتونه عاری از خطا باشه ( ایرانیها فلان ؛ توییتریها بهمان ، تلگرامیها اینجور ، فیسبوکیها اونجور، آمریکیها  ، ترکها ، کردها ، اروپائیها ، آسیائیها و .... ) . هر جامعه ای از بخشهای کوچک متفاوت و گاه متضاد تشکیل شده . درسته که برآیند کلی این بخشهای مختلف گاهی نشانه هائی معطوف به یک سمت رو نشون میدن اما الان صحبت من نه در باره تجمیع این بخشها که در خصوص تفکیک این بخشهاست . وقتی از یک جامعه صحبت میکنیم نمیتونیم منکر وجود بخشهای ناهمگون و متفاوت و گاه متضاد در اون  جامعه باشیم . جدا از همنوائی هائی که بنا به مصالح  و منافع مشترک این بخشها دیده میشه تقابلها و تضاد منافع و تفاوت نگاه و  تفاوت اهداف و ... عوامل اصلی هستند که بخشهای مختلف رو شکل میدند . و ما باید بپذیریم که این تنوع  اجتناب ناپذیره .  ما هم هر کدام در یک یا چند بخش از این اجتماع جا داریم ولی در زندگی شخصی و اجتماعیمون الزام نداریم که با همه این بخشها همکاری و یا جدال کنیم . محدودیت وقت و انرژی  ما رو مجبور میکنه که ارتباطمون رو محدود کنیم . بنا به خواسته هامون بخشهای مختلفی از جامعه رو هرگز واردشون نمیشیم . حتی با گروه هائی از همکاران و اقوام و ... ارتباطمون رو به حداقل میرسونیم ( و گاهی کلا قطع میکنیم  ) . در توان ما نیست که با همه اقشار مختلف از لحاظ فرهنگی به صورت مستمر نشست و برخواست کنیم ، نمیتونیم همیشه در بحث و جدال با تمام مخالفینمون باشیم چون برخی از اونها منافعشون در تقابل با منافع ماست و گفتگو با اونها قرار نیست نتیجه ای داشته باشه . با بخشهای لمپن و بزه کار نمیتونیم تعامل داشته باشیم و در صورت مزاحمت اونها برای خودمون باید از همه ابزار و توانمون برای رفع مزاحمتهاشون استفاده کنیم .ما نمیتونیم تمام مدت زندگیمون رو به گفتگو با دزدها و قاتلها و باندهای مواد مخدر و جریانهای فاسد اقتصادی درون حاکمیت و تروریستها و ... به امید تغییر در رفتار اونها تلف کنیم . گفتگو تا جائی که طرف مقابل اهل شنیدن و فکر کردن باشه و البته اگر منافع کوتاه و بلند مدتش در تضاد با ما نباشه میتونه موثر باشه  و یا گاهی که در گفتگو شنوندگانی  غیر از مخاطب هم باشند که آگاهی اونها از شنیدن صحبتهای مناظره افزوده شه .
همه صحبتهای بالا توضیح واضحاتی بود که تقریبا همه ما در زندگی شخصیمون اعمال میکنیم . حرف من اینه که در فضای مجازی هم چنینه . در مورد تک تک اون جملات باید اضافه کنم  " اینجا هم " . 
در شبکه های اجتماعی فضای مجازی چون فضا متناسب با گفتگو طراحی شده ، طبیعیه که اکثر کاربرها تمایل به برفراری دیالوگ با دیگران رو داشته باشن و این بسیار عالی و مفید میتونه باشه تا وقتی که پیش شرطهای لازم برای گفتگوی سازنده هم مهیا باشه ، وگرنه آنچه که در جامعه حقیقی انجام میدیم برای اینجا هم پسندیده است . از انجام دادن هرآنچه برای زندگی شخصی خودتون روال کردید در اینجا شرمسار نباشید . اینجا هم لازم نیست عضو همه بخشهای جامعه مجازی باشید . اینجا هم همیشه مجبور نیستیم با مخالفینمون وارد بحث و جدل بشیم . اینجا هم لازم نیست با باندهای لمپن و امثالهم تعامل داشته باشیم . اینجا هم میتونیم از ابزارهای در اختیار برای رفع مزاحمتشون استفاده کنیم . اینجا هم خودمون تصمیم میگیریم با چه بخشهایی از جامعه  مجازی در ارتباط باشیم  و الزامی نداریم بنا به هر دلیلی بخشهائی رو که نمیپسندیم تحمل کنیم .اینجا هم میتونیم اون طوری که فکر میکنیم درسته و میپسندیم رفتار کنیم و لازم نیست بابت این کار شرمنده باشیم .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر