۱۳۹۳ مهر ۲۴, پنجشنبه

سرعت گیرها در نقش بازدارندگی

خیابانها را میسازند تا ماشینها در آنها تردد کنن . و بعد سرعت گیر نصب میکنن تا ماشینها مجبور بشن سرعتشان را کم و گاها توقف کنن .
من نمیدونم توی کشورهای دیگه هم پدیده سرعت گیر به این صورت که در ایران به کار میره متداول هست یا نه و صرفا در مورد کشور خودمون دارم صحبت میکنم .
چرائی کاربرد سرعت گیر در خیابونها به نظرم برمیگرده به نبود فرهنگ رانندگی و عدم رعایت و پایبندی به قوانین ؛ چون یک تابلوی محدودیت سرعت و یا علایمی که نشون میده به محلهائی نزدیک میشید که باید سرعتتون رو کاهش بدید  باید کافی باشه ولی چون ظاهرا عموم رانندگان به این تابلو ها و علایم اهمیت نمیدن در عرض خیابان یک سرعت گیر میسازن . سرعت گیر ها به شما یاد آوری میکنن که جامعه رانندگان یک جامعه قانون گریز تلقی میشه و سازمانهای متولی بر این باور هستند که شما به تابلوها و هشدار ها توجه نمیکنید و این بی توجهی به قدری زیاده که نمیشه به جریمه چند متخلف توسط مامورین راهنمائی و رانندگی بسنده کرد و باید همه رانندگان رو از پیش متخلف و بی احتیاط فرض کرد . این که جامعه رانندگان در ایران چگونه هستند رو من هیچ آمار و گزارشی در موردش نخوندم  و ازش اطلاعی ندارم ولی چیزی که به نظرم جالبه نوع نگاه متولیان امر به بخش بزرگی از جامعه ایرانی به مثابه مجرمان گسترده در سطح شهره . عوامل بازدارنده در قوانین که شامل مجازات برای تخلف هستند صرفا برای مجرمین به کار میرن تا با بالا بردن هزینه جرم میزان ارتکاب به اون رو کاهش بدن ولی سرعت گیرها در خیابانها به ما یاد آوری میکنن که از دید متولیان امور همه ما مجرمیم و این نگاهی فراگیره که در همه وجوه زندگی روزمره ما به چشم میاد. و چون عموم جامعه متخلف فرض میشن در هر وجهی از زندگی سر راهمون سرعت گیر نصب میکنن .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر