۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

پیرامون آزادی

انتشار عکس یک بازیگر ایرانی مقیم خارج از کشور موج بزرگی از واکنشها رو به دنبال داشته که در خصوص آزادی بحثهائی رو مطرح کرده . ( بحثهای حاشیه ای مثل اعتقاد و فرهنگ و .... که فقط تا شخص مورد نظر ایرانی از کار د رآمده مطرح میشود را کلا کنار میذارم چون ارزش پرداختن ندارند )
در تعریف آزادی ابتدا من نظر خودم رو عرض میکنم که به عقیده بنده " همه در همه جا و همه چیز آزادند تا وقتی که آزادی دیگران رو محدود نکنند " . خب این مرز بین آزادی و محدودیت رو نمیشه خیلی فرمول وار مطرح کرد . یه مثال میزنم که بارها از اون استفاده کردم . فرض کنید یک خانواده شامل فرزندان خرد سال برای تفریح به یک پارک عمومی میروند . اگر فرد یا افرادی در آن پارک بدون لباس بچرخند و رفتارهای بزرگسالانه از خود به نمایش بگذارند دیدن آنها برای کودکان خرد سال درست نیست و در نتیجه آزادی آن افراد در پوشش و رفتار ؛ آزادی ورود آن خانواده به پارک را محدود میکند و لذا چنین رفتاری خارج از تعریف آزادی به حساب می آید ولی از طرف دیگر اگر یک خانواده متعصب و افراطی مذهبی بخواهد به پارک برود و فرمان بدهد که کور شید دور شید چون خانواده اینجا نشسته و آزادی همه مردمی را که در اون محل هستند مختل کند هم با تعریف آزادی مغایرت دارد . در این بین این که محدوده این آزادیها را چه کسی و یا چه چیزی تعریف میکند خیلی مشخص نیست و تنها میتوانم به سخنی از مرحوم بازرگان در خصوص آزادی اشاره کنم که در سالهای اول انقلاب در خصوص این که آزادی را حکومت باید بدهد یا مردم باید به دست بیاورند گفتند : " آزادی نه گرفتنی است و نه دادنی . بلکه یاد گرفتنی است ."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر