۱۳۹۰ دی ۳۰, جمعه

SOPA

در ایالات متحده قانونی برای برخورد با متخلفین از کپی رایت مطرح شده که بر اساس اون دولت میتونه خیلی کار ها بکنه . اولین کاری که کرده سایت مگا آپلود رو بسته و مدیر اون رو باز داشت کرده ( البته در زلاند نو ایشون بازداشت شدن ) . جرم : بار گذاری ملیونها ترانه و فیلم بدون رعایت کپی رایت ( صد البته توسط کاربران نه مالک سایت ). اما واقعیت موضوع از دید من به عنوان یک ایرانی چیه ؟ اولین چیزی که به ذهن من میرسه اقدامیه که دولت ایران کرده . سایتهای سرویس دهنده به وبلاگها رو فیلتر کرده ؛ بدون توجه به محتوای اونها . دولت آمریکا " کل سایت" مگا آپلود رو بسته .من چون شخصا با این سایت خیلی سر و کار نداشتم یک مثال ملموس تر از دید خودم مطرح میکنم مثلا اگر همین اتفاق برای سایتی مثل فور شیرد بیفته و به علت بارگذاریهای موسیقی و فیلم بدون رعایت کپی رایت اون سایت رو ببندن مطلب علمی که یک استاد دانشگاه برای دانشجویانش در اونجا به اشتراک گذاشته شده هم از دسترس خارج میشه همونطور که دولت ایران با فیلتر کردن مثلا بلاگ اسپات وبلاگهای قرانی و مذهبی روی این سرویسها رو هم فیلتر کرده . چیزی که از دید من به عنوان یک ایرانی به نظر میرسه اینه که موضوع کپی رایت نیست . موضوع اینه که دولتها در هر جای دنیا به دنبال توسعه قدرت خودشون و محدود کردن مردم در اقداماتی که خارج از کنترل دولتهاست هستند . با این تفاوت که دولت ایران بدون توقف به کارش ادامه میده ولی در آمریکا اعتراضات ممکنه مانع از اقدامات فراگیر بشه .البته فقط میتونم بگم ممکنه و باید دید در آینده نزدیک چه پیش میاد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر